Vihreät pyöräilyn harrastajat

Onko täällä kuinka paljon pyöräilyn harrastajia? Maastopyöräilijöitä, retkeilijöitä tai gravel-kuskeja?

Ja jos on, niin näkyykö vihreä ajattelu harrastuksessa mitenkään?

Siiryin autoilusta pois sähköpyöräilyyn enkä ole katsonut takaisin. Leikkikalut vaan kallistuu vuosi vuodelta mutta onhan tämä halpaa kun ei ole marmoritiskin vankina. Lisäksi eMtb on luotettavin menopeli kaupungissa.

Itse on tullut harrastettua pyöräilyä yli 25 vuotta, ja touhuttua sen parissa muutenkin enemmän ja vähemmän aktiivisesti.

Silloin kun 95 vuonna aloitin niin maastopyöräilyssä oli kiva, indie-harrastuksen fiilis. Ja nyt siitäkin on tullut aika elitistinen harrastus kun välineiden arvot ovat nousseet 5-10 k€ haarukkaan.

Ja nyt kun pysähtyy miettimään, niin ei se omakaan toiminta aina järkevää ole ollut. Esim Tahkolle on ajettu yksin, omalla autolla yli 700 km pyörä katolla vain yhtä kisaa varten. Nykyään olen lähes lopettanut pyörän kuljettamisen autolla ja kaikki lenkit alkaa kotiovelta.

Mutta kiinnostaa onko täällä muita harrastajia ja näkyykö ekologisuus tai muut ympäristöarvot harrastamisessa mitenkään? Vai päivitetäänkö kalustoa niin kuin markkinamiehet suosittelee. :slight_smile:

1 Like

Pyöräilen vuodessa 10000km. Minulla on nyt 4 fillaria (2 retkifillaria, maantie ja cyclocross). Viimeisin ostettu 2014. Tänä vuonna olen ostamassa gravel-fillarin.

Virheys näkyy lähinnä siinä, että liikun kaupungissa liki kaikki matkat omin voimin. Koronan aikana en käyttänyt julkisia kertaakaan yli 1,5 vuoden aikana. Autoa minulla ei ole.

Uusia fillareita ostan tarpeen mukaan eli kun tarvitsen uudenlaisen fillarin (harvoin) tai jokin fillareistani hajoaa korjaamattomaan kuntoon (harvoin)

1 Like

Fillari on liikennevälineenä vallan mainio. Mutta minua kiinnostaa onko täällä niitä joille pyörä on urheiluväline, tai jopa kilpaurheiluväline.

Siinä alkaa etelän ajoleirit ja kisamatkat äkkiä syömään CO2 budjettia jos ei ole tarkkana. :slight_smile:

1 Like