TikTok ja Kiinan valtion pehmeä valta

TikTokin suosio on kasvanut viime aikoina paljon. Joillain metriikoilla se on ollut viime aikoina Googleakin suositumpi: TikTok ousts Google to become favourite online destination - BBC News

Olen itse ollut vähän penseä TikTokia kohtaan sen kiinalaisomistuksen vuoksi.
Jutun perusteella yhtiön edustaja toki sanoo, että yhtiö ei suostu luovuttamaan dataa Kiinan valtiolle.

Yksityisyysjuttujen lisäksi minua mietityttää myös, että saako Kiina ja sen valtio TikTokin suosiosta jonkinlaista “pehmeää” valtaa?

Minulla on Kiinaan kohtaan vahvoja antipatioita johtuen sen ihmisoikeusrikkomukista yhdistettynä siihen, että siitä on tulossa yhä vahvempi geopoliittinen voima.

Voiko TikTokin suosio lisätä myös Kiinan suosioita ja valtaa? Suljemmeko yhä enemmän katseemme Kiinan ongelmilta? Sensuroiko TikTok esim. Kiinaa kritisoivaa sisältöä? Ja vaikka ei nyt sensuroisi, niin miten hyvin Kiinan valtio voisi ottaa halutessaan TikTokin valtaansa ja muuttaa sitä hienovaraisesti osin propagandansa välineeksi tai alkaa käyttää sen datamassoja hyväkseen. Ja voimmeko tulla TikTokista liian “riippuvaisiksi”, että välittäisimme tästä?

Kuinka huolissaan pitää olla, että TikTok on kiinalaisomituksessa? Onko se syy jättää käyttämättä? Olenko ihan paranoidi?

2 Likes

Teknologisen vallan ja geopolitiikan kiemurat ovat nousseet omalle tutkalleni kuluneen vuoden aikana paljon entistä enemmän. Paljon olisi luettavaa ja perehdyttävää, mihin en vielä ole pintasilmäilyä enempää ehtinyt perehtyä, esim:

ja kotimaisemmasta näkökulmasta:

Itse TikTok-kysymykseen oma näkemykseni on, ettei se ehkä ihan vain harhaa ole ja ihan ok syy olla käyttämättä, jos siltä tuntuu ja etenkin, jos toisessa vaakakupissa ei ole erityisiä syitä miksi käyttää.

2 Likes

Kyllä ja ei.

Ei: TikTok on harmittomammasta päästä sosiaalisia medioita. Erityisesti Applen laitteilla - mutta muutenkin - sovellusten jäljityskyky toisiinsa nähden on hyvin rajallinen, joten pääasiallinen tietovuottohaitta syntyy asioista joita itse tekee sovelluksessa. Kerätty tieto on hyvin vastaavaa kuin mitä Facebook tai Google keräävät. Laajemmin TikTokia velvoittaa Kiinan tietosuojalainsäädäntö, joka on yksityisille yrityksille tiukka (joskin vaihtelevasti valvottu), mutta sisäisen turvallisuuden asioissa olematon.

Kyllä: DouYin (eli kiinalainen TikTok) on täysin yhteensopiva kiinalaisen sensuurilainsäädännön kanssa. Se siis filteroi pois avainsanoja, moderoi aktiivisesti sisällöstä uusia hallinnon periaatteiden vastaisia avauksia ja nostaa hallinnon kannalta positiivisia uutisia etusijalle. Emme tiedä, miten erilaisia DouYinin ja TikTokin backendit oikeastaan ovat, mutta todennäköisesti ne ovat varsin samanlaisia. TikTokilla on siis valmius kohottaa tiettyjä sisältöjä feedeissä, ja se jos mikä on soft poweria.

Onko ByteDancella (molempien omistaja) sitten motiivia käyttää näitä keinoja? Huhtikuussa Kiinan valtio nimitti yhtiön hallitukseen virallisen edustajansa, jolla Economistin mukaan on vahva golden share -valta-asema. Eli motiivi on, jos sellaista haluaa etsiä.

Pidän itse TikTokia mahdollisena kyberuhkana, jos sen suosio säilyy yhtä vakaana ja Kiinalla on geopoliittinen intressi vaikuttaa läntisen nuorison asenneilmapiiriin. Valtioiden on hyvä pitää sormi pulssilla ja tarkkailla, mitä feedeihin nousee.

3 Likes

Ei ainoastaan TikTok

The software primarily targets China’s domestic Internet users and media, but a Washington Post review of bidding documents and contracts for over 300 Chinese government projects since the beginning of 2020 include orders for software designed to collect data on foreign targets from sources such as Twitter, Facebook and other Western social media. …

… These include a $320,000 Chinese state media software program that mines Twitter and Facebook to create a database of foreign journalists and academics; a $216,000 Beijing police intelligence program that analyses Western chatter on Hong Kong and Taiwan; and a Xinjiang cybercenter cataloguing Uyghur language content abroad.

1 Like

Joo, ja näille tietokannoille on tehokkaat käyttäjät myös, kuten Australiassa on havaittu.

Eikä Euroopassakaan helppoa ole, kotimaasta tulee syötteitä näille porukoille hyvistä kohteista: