Sunnuntailisät

Miksei voisi olla niin, että jokaisella (y-tunnuksettomalla) aktiivikansalaisellamme on henk. koht. pyhäpäivä ainakin sen kerran viikkoon, mutta yksille vaikkapa torstai olisi käytännössä sunnuntai ja toisille taas joku muu päivä sitä?

Tällöin sunnuntait eivät sakkaisi; pyhäkorvaukset pysyisivät; ja koko maamme porskuttaisi paremmin.

Sunnuntailisistä täällä pidempi ketju: [HS 21.5] Vihreät esittää sunnuntailisien poistoa

Yksi argumentti on, että vapaapäivien arvo on suurempi, jos ne ovat ihmisillä samaan aikaan, eli pääsee viikonlopunviettoon läheisten kanssa. Esim. perheriennot vähän sakkaa, jos vanhempien vapaapäivät ovat aina eri aikaan.

4 Likes

Niinpä näkyy⸺googlasin “sunnuntailisä” site:Kasvimaa.org näkemättä tuota ketjua. Se ja tämä on kuitenkin hivenen eri, niin menköön?

Esittäisin tuohon heti vasta-argumenttia, jos sallinette. Koska ongelma ei ole tämän näköinen. Se, että pakotetaan kaikille kristillinen tasajako ja nimenomaan sunnuntai, ei ole enää 2020-luvun Suomea, jossa ihmisillä saa olla erilaisia elämäntapoja. Puolison työrytmiin voi myös yrittää mukautua ajan saatossa. Ihmiset muuttavat lähemmäksi toisinaan jne. nytkin. Vuodenaikatasaukset (juhannus, joulu jne.) ynnä muut erikoisemmat pyhäpäivät on aihetta pitääkin pitkälti yhteisinä. Yhteinen pyhäpäivä sunnuntai ei ole minusta yhtä kaikki niin painava argumentti. Ihmiset saavat edelleen mennä tai olla menemättä hommiin, joissa on poikkeavat työrytmit. Eikä vanhan toimintatyylin säilyttäminen vastaa esimerkiksi siihen, että yhdet työskentelevät yövuoroissa ja niin edelleen. Nykyiselläänkin on paljon sitä, etteivät kaikki ole käytettävissä samaan aikaan. Seitsemännen päivän adventisteille lauantai on pyhäpäivä esimerkiksi, ja Suomessa on nykyisin monien muidenkin ideologioiden seuraajia.

Duunarilla ei kummoista sananvaltaa ole siihen, milloin hän työtä tekee. Oman työn sovittelu ja hallinta ovat hyväosaisten huvia.

Ja sitten ihmetellään, miksi vihreitä syytetään ylimielisyydestä, elitismistä ja kuplaantuneisuudesta. Hyvin tullut taas tämän tapauksen yhteydessä esiin. Vihreiden kosketus koko kansan todellisuuteen on hyvin ohut.

1 Like

Mitä hos sunnuntailisä määriteltäisiin joko 100% tai X euroa, kumpi sattuu olemaan alempi. Sitten pienituloisilla se olisi tuo 100% ja keskituloisilla vähemmän. X voitaisiin sitoa elintasoindeksiin tai esim. tietyn tulofraktiilin keskipalkkaan, jotta sitä ei tarvitsisi poliitikkojen joka vuosi säätää.

(Tosin itse olen sitä mieltä että nämä pitäisi sopia työmarkkinajärjestöjen välillä eikä laissa tarvitsisi olla mitään minimiehtoja.)

Mä lähtisin mieluummin uudistamaan arkivapaita. Siis esim. nyt huominen helatorstai. Minulle ortodoksina se on suuri juhla, mutta moni ei edes tiedä miksi sitä vietetään. Vähemmistön edustajana olen taas tottunut siihen, että iso osa meidän tärkeistä juhlista on tavallisia työpäiviä, koska luterilainen kirkko ei niitä vietä. Minusta voisi laskea nykyisten arkivapaiden määrän, ja antaa sen jokaiselle kiintiöksi, jonka saisi vuoden aikana käyttää valitseminaan päivinä. Minä luultavasti tekisin töitä vappuna ja uudenvuoden päivänä, ja pitäisin vapaita pääsiäisen aikoihin vähän enemmän. Muslimit voisivat saada Eid-juhlan vapaaksi jne.

2 Likes

No se linjaus sunnuntailisistä ei nyt sitten päätynyt poliittiseen ohjelmaan. Se hieman hämmensi muutenkin, kun ilmeisesti työaikalain 34 § mukaan sunnuntailisistä sai muutenkin sopia toisin valtakunnallisella sopimuksella.

No poliittiseen ohjelmaan kuitenkin päätyi

• Selvitetään mahdollisuutta laajentaa työlainsäädännön puolipakottavista säännöksistä toisin sopimista myös muihin kuin valtakunnallisiin työehtosopimuksiin. Selvitetään myös luottamusvaltuutetun mahdollisuutta toimia yrityskohtaisen työehtosopimuksen sopijapuolena. Parannetaan luottamusvaltuutetun tiedonsaantioikeutta ja suojaa työehtosopimuksissa luottamusmiehistä sovitulle tasolle.

Eli että jatkossa sunnuntailisästä voisi sopia toisin, eli käytännössä varmaankin tarkistaa lähinnä alaspäin, yrityskohtaisesti. Onhan tässä puolensa ja puolensa; toisaalta yrityskohtaisesti ehkä voitaisiin sopia paremmin paikallisiin olosuhteisiin sopivista ehdoista, mutta toisaalta esimerkiksi juuri sunnuntailisät taitavat olla monilla aloilla tärkeä osa palkkaa. Parantaisikohan tällainen muutos pienituloisten asemaa?