Saksan vaalit tänä viikonloppuna

Seuraako muut Saksan vaaleja? Saksaa osaamattomana ei pysty lukemaan paikallisia analyyseja, mutta onneksi YLE ja HS raportoivat jonkin verran. Mulla on myös puoliksi saksalainen työkaveri, joka onneksi referoi mulle paikallisen lehdistön kirjoittelun.

Vihreä kansleri jäänee haaveeksi, mutta näyttäisi, että Vihreät ovat seuraavassa hallituksessa.

Ps. ”Otsikon täytyy olla vähintään 15 merkkiä. Ok, ”Saksan vaalit” oli liian lyhyt. :smiley:

4 Likes

Seurailen kyllä, mutta ihan vain suomimedian välityksellä.

itseänikin otsikon minimipituus on joskus kummastuttanut, mutta on sille varmaan syynsä.

1 Like

Minusta on aina kiinnostavaa vähän seurailla muidenkin maiden vaaleja. The Guardian on kirjoittanut noista Saksan vaaleista ja ennakoi nyt vaikeita hallitusneuvotteluja. Hauskoja nuo Saksassa käytössä olevat mahdolliset hallituskoalitioiden nimet, kuten nyt Kenia- tai liikennevalokoalitio.

1 Like

Mietiskelen, että kaihan on nettona hyödyllistä EU:lle, jos Vihreät pääsee hallitukseen?

Pros: Ilmastokunnianhimo paranee (Saksa tärkeässä roolissa EU:n sisällä).
Cons: Ydinvoiman saaminen kestävän rahoituksen taksonomiaan vaikeutuu? Tämä olisi nyt aika akuutti tärkeä juttu.

4 Likes

Sikäli, että Vihreä liitto r.p. muutti Suomessa ydinvoimakantansa kielteisestä nykyiseen varovaisen myönteiseen, voisiko samanlaista odottaa jollain aikaikkunalla Saksankin Vihreiltä? Luulen tosin, että joudutaan odottamaan ensi vuosikymmeneen, jotta tuo tapahtuu. Voipi olla siis miltei ±0, @villeseppala. :radioactive:

2 Likes

Seurasin vaaleja päihdepolitiikkaan liittyen. Vaaleissa asemiaan parantaneet SDP, Vihreät ja “Saksan liberaalipuolue” kannattavat kannabiksen laillistamista. Liberaalipuolue jopa sanoi, että tämä olisi heille ensimmäinen mieleen tuleva asia, miksi mennä hallitukseen edellisten kanssa. German would-be kingmaker sees legal cannabis but little else with SPD/Greens alliance | Reuters

3 Likes

Toivottavasti etenee. Ja sit näkee miten vaikuttaisi suomalaiseen keskusteluun.

1 Like