Neljä pointtia puolueen sisäisestä viestinnästä ja toiminnasta omiaan kohtaan:
- Kuka puolueen viestintää johtaa? Ei ole selvinnyt mulle 11 jäsenkuukauteni aikana. Sparrataanko studioon menijöitä? Onko back-up-planeja jos hommat ei mene putkeen? Kuka vastaa puhelimeen kun Seiskan paparazzi pommittaa yksittäistä vihreää nuorta? Ainakin lain mukaan viestintää johtava on vastuussa, jos organisaation jäsen toimii somessa ei-organisaation-eduksi tai muuten ei-kivasti, jos johtava taho ei ole jäsenelle neuvoja antanut.
Ohjeita kyllä tulee turvallisen tilan noudattamiseen sivukaupalla. En koe kovin turvalliseksi, että yksittäinen jäsen jätetään ainakin lehtitietojen mukaan oman onnensa nojaan ja puhutellaan päälle, jos on someen lipsauttanut jotain liioiteltua ja kohua aiheuttavaa.
- Turvallisen tilan ohjeistukset ovat ainakin paikoin niin pitkiä ja pelottavia, että en ole niiden vuoksi uskaltanut Facebook-ryhmiin osallistua. En ole ollut varma, osaanko esittää asiani tarpeeksi feministisesti tai vähintään feministis-myönteisesti, intersektionaalisesti tms. Yhdenvertaisuuden päälle olen luullut ymmärtäväni, mutta se on ilmeisesti eri asia. En ole uskaltanut kysyä, mikä ero. Luin Intersektionaalisuuden ABC:n, ei selvinnyt.
Jos VTM, viestintää 15 vuotta valtiolla tehnyt ja yhteiskuntatieteiden jatko-opiskelija ei uskalla osallistua keskusteluun koska ei ymmärrä sääntöjä, kuinka monen heikommassa asemassa olevan, esimerkiksi vähemmän koulutetun, suomea huonommin puhuvan tai lukihäiriön omaavaan säännöt rajaavat ulkopuolelle?
-
Rivijäsenet lukevat ikävät uutiset lehdistä. Se on toinen iso ongelma ammattimaisen viestinnän käytäntöjen mukaan. Isokaan moka tai kohu ei satuta rivityöntekijää tai jäsentä niin pahasti, jos siitä on ensin kuullut sisäisesti, ja saanut ohjeita miten toimia jos häneltä siitä kysytään. Muussa tapauksessa epämotivoi ja jopa katkeroittaa.
-
Kannattaako eri mieltä olevia kuunnella?
Minulle on toistuvasti sanottu, että ei. Poista FB-profiilistasi Malmista “öyhöttävät”, kerrottiin kuntavaalien aikaan. Blokkaa öyhöt, itse voit kyllä provosoida omalla turvallisella kanavallasi, kerrottiin ehdokkaiden somekoulutuksessa. Ei kannata lukea kriittisiä kommentteja, Junkkari kirjoittaa öyhöjä sen jutut kannattaa jattaa omaan arvoonsa.
Medianäkyvyyteen suhtaudutaan kuin pikkusiilit kerällä. Halutaan tehdä kantelua JSN:ään siitä ja tästä otsikosta - keissejä, joilla ei ole saumaa JSN:n langettavaa saada. Ärsyttää vaan toimittajia. Suomessa on vahva toimituksellinen oikeus tehdä esimerkiksi otsikot siten kuten toimitus asian näkee. Millaisessa valossa ärsyyntynyt toimittaja esittää puolueen, jos on saanut puolueesta kirjoittaessaan esimieheltä palautetta että “taas vihreät soitelleet että on loukattu”?
No, jälkimmäinen on varmasti ainakin pointti, jota moni puolueen jäsen ei kanssani jaa. Itse koen sen olevan viestinnällistä pragmatismina. Toisaalta arvostan median- ja sananvapautta enemmän kuin puolueiden oikeutta koittaa määritellä, miten heidät näytetään. Ja niistä “öyhöistä” - millaista demokratiaa se on, jos 90 % Suomen kansalaisista määritellään öyhöiksi ja trolleiksi, joilla ei ole sananvaltaa, eikä esimerkiksi poliittiseen virkaan pyrkivän tarvitse heidän huoliinsa kiinnittää huomiota, sen kun painaa että Block. Problem solved.
Kysyisin silti ihan mielenkiinnosta: milloin osallistuit viimeksi julkiseen keskusteluun, jossa arvojasi haastettiin? Miten toimit? Kuulisin mielelläni esimerkkejä.
Ja Soininvaaran blogin pointeista olen tosiaan samaa mieltä. Kerroin tässä samaa asiaa siitä kulmasta, josta jotain tiedän, eli viestijän ja digimarkkinoijan.