Miksi pikaviestimet ärsyttävät?

Meille tuli puhetta pikaviestimistä ja siitä, miksi ne ärsyttävät.

Voisi olla Kasvimaan markkinoinnin kannalta hyvä kerätä yhteen ketjuun argumentteja asiasta ja best practice -ajatuksia siitä, mihin ne sopivat ja mihin eivät.

Antaa palaa!

1 Like

Avaan pelin tällä blogipostauksella, joka tiivistää yhteen ongelmaan miksi Slack-tyyppinen ympäristö ei tule koskaan korvaamaan sähköpostia. Chat implikoi aina ~a~synkronisuutta.

1 Like

Mulla voi mennä vähän sekaisin, mutta eikö chat implikoi juurikin synkronisuutta? Vrt.

Pikaviestimissä keskusteluja on vaikea kanavoida aiheittain. Viitteen chateissa käy usein niin, että siellä seassa on yksi viesti jonka pohjalta haluaisin keskustella, mutta keskustelu on mennyt jo ohi ihan muihin aiheisiin. Työpäivän aikana saattaa tulla viestejä 5-200, joten usein ei ole oikeasti mahdollista niitä lukea.

1 Like

Mua ärsyttää herätteet. Kun töissä pitää olla tavoitettavissa teamsin kautta, sähköposti kilkuttaa ja puhelin soi, koen sitten kohtuuttomana sen, että whatsappista tulee myös herätteitä. Ja olen toki mutettanut melkein kaikki ryhmät, mutta pahimmillaan yksittäiset viestitkin ärsyttävät. Tai siis se heräte ärsyttää, vaikk viestit olisivat kivojakin. Täällä voi onneksi käydä vaan silloin, kun huvittaa.

2 Likes

Sanoin väärin, juurikin synkronisuutta! :sweat_smile:

1 Like

Mikä pikaviestimistä tekee pikaviestimen? Eikö oikeastaan voisi ajatella, että melkeinpä mikä tahansa tekstimuotoinen viestin nykyaikana toimittaa viestin perille aivan riittävän nopeasti, ja loppu on vain kulttuuria ja vakiintuneita käyttötapoja?

Jollakin tavalla keskeistä lienee viestien ryhmittely. Jonkun porukan pikaviestinryhmässä (kun sanon pikaviestin, ajattelen WhatsAppia) viestit muodostavat lähinnä muodottoman viestivirran. Kyllähän sitä voi jälkikäteenkin perata, mutta ehkäpä juuri tämä on ominaisuus, joka tekee pikaviestinten viestivirrasta niin hetkellistä. Ne viestit hautautuvat hyvin nopeasti massaan.

No mihin tällainen hetkellinen viestintä sopii? Ehkä kahvihuonekeskustelun tapaiseen jatkuvaan pieneen pulputukseen; ne ovat läsnä jotka kullakin hetkellä sattuvat olemaan paikalla.

Jos nyt jotakin organisoidumpaa työtä ajattelee, tuo malli ei oikein toimi. Just sunnuntaina erään työryhmän WhatsApp-ryhmässä ikään kuin lähdettiin avaamaan 1½ viikkoa aiemmin viikkokokouksessa suunniteltua, ja mulla meni vähän vati nurin, kun olisi pitänyt samaan aikaan tehdä joulusiivousta. Eikä sunnuntaina saatu palkattujen työntekijöiden näkemyksiäkään.

Jotenkin tuntuu, että jos pitäisi saada jonkinlaisia päätöksiä aikaan, kaikkien päätöksentekoon osallistuvien melko lailla pitäisi pystyä olemaan samaan aikaan paikalla, ainakin jos ei ole etukäteisvalmistelun perusteella selvää, mitä tullaan päättämään. Mutta ei voi ajatella, että jossakin WhatsApp-ryhmässä voidaan koska tahansa kaataa aiemmat päätökset; sehän tarkoittaisi, että ryhmässä olisi ikään kuin käynnissä jonkinlainen iänkaikkinen kokous, eikä sellaista ihmisen pää kestä.

2 Likes

Minua ärsyttää erityisesti WhatsAppissa (Slack on vähän parempi) sen mahdottomuus minkään keskustelun syventämiseen, koska ei ole ketjuja, eikä mahdollisuutta viitata aiempiin viesteihin.

Sen jälkeen minua ärsyttää se, että tällainen keskustelun syventämisen estävä viestintäväline tuntuu esim. vihreissä syövän hapen kaikilta muilta välineiltä.

Provokatiivisesti väitän, että vihreiden whatsapp-virta käytännössä tyhmentää puoluetta, kun porukka ei pysty syventämään keskusteluja.

5 Likes

Synkroninen, asykroninen termeillä on useita merkityksiä jotka sotkevat pään. Kannattaa käyttää spesifisempää termiä aina kun mahdollista.

Pikaviestittely on tahdistamatonta (asynkronista) ja tapahtuu yleensä reaaliaikaisesti (synkroninen kommunikaatio) ja viestejä voi lähettää ja lukea yhtäaikaisesti (synkronisesti) tai eriaikaisesti (asynkronisesti).

2 Likes

Tässä ilmeisesti ristiriitoja odotuksissa. Osa käsittää Whatsappista kilahtavan viestin käskyksi lukea ja vastata. Toiset - kuten minä - luen viestit mistä tahansa välineestä silloin, kun itselleni sopii. Joskus saattaa mennä päiväkin, etten lue harrastuksiin liittyviä viestejä. Työviestit luen kerran pari päivässä vähintään - mutta jos töissä jollakulla on mulle kiireellistä asiaa, hän osaa lähettää tekstarin, joka työaikana hälyttää.

Olen vaimentanut kaikki viestimien ilmoitukset. Minun mielestäni kenellään ei ole oikeutta keskeyttää toisen duuneja (vapaa-ajasta puhumattakaan) viestillä ja odottaa siihen nopeaa vastausta (paitsi SMS ja puhelut työaikana).

Töissä en vastaa tai reagoi viesteihin kuin työaikana, koska minulle ei makseta päivystyskorvausta enkä siksi ole luvannut olla työajan ulkopuolella selvin päin. Kaikkissa työpaikoissani tähän asti on ollut kiellettyä olla kännissä, joten myös viesteihin vastaaminen kännissä on kiellettyä.

3 Likes