Kokemuksia ohjelmatyöstä

Vihreiden ohjelmatyöryhmä tapahtuu kahden vuoden välein nimettävissä ohjelmatyöryhmissä. Haku työryhmiin 2021-2023 on juuri auennut. Monet varmaankin miettivät, millaista työryhmissä on ja kannattaako hakeutua.

Viite järjestää etänä infotilaisuuden ohjelmatyöryhmistä keskiviikkona 10.11.2021 klo 17:30 - 18.30.

Sitä ennen pyytäisin tähän ketjuun aiemmissa työryhmissä mukana olleita jakamaan kokemuksiaan. Missä työryhmässä olit, millaista tekeminen oli?

Olin tietopoliittisessa ryhmässä. Tekeminen oli mukavaa vaikkemme voineetkaan tavata fyysisesti kuin pari kertaa ennen pandemiaa. Tekemisen aikana opin paljon uutta muilta ryhmän jäseniltä. Onneksi ryhmä sai paljon tukea visiosta ja ryhmässä oli valtuuskunnan jäseniä. Muutoin olisi ollut vaikeata ymmärtää puoleen tapaa tehdä hommia.

Varmasti seuraavina vuosina tekeminen on paljon kivempaa, kun on mahdollista tavata kasvokkain paljon useammin ainakin osaa ryhmien jäsenistä.

Ryhmän pj:n merkitys on suuri. Hän on myös projektipäällikkö ja vastuussa hommien edistymistä. Onneksi meillä oli hyvä pj.

1 Like

Olin kaksi kautta koulutuspoliittisessa ryhmässä ja tietoyhteiskuntaryhmässä n. vuosikymmen sitten.

Ensimmäinen kopo-ryhmä oli oikein mukavaa puuhaa: meidän tehtävämme oli kirjoittaa koulutuspoliittinen ohjelma ja siihen oli hyvä puheenjohtaja sekä vapaat kädet. Tykittelimme menemään ja ohjelmasta tuli oikein mainio.

Toinen kopo-ryhmä oli vähän hiljaisempi, kun meillä ei ollut ohjelmatyötä tehtävänä. Oli vaikeampi fokusoida tekemistä. Tietoyhteiskuntaryhmälle kävi vielä huonommin, kun puheenjohtajalla oli liian kiire ehtiäkseen vetämään ryhmää, jolla ei ollut oikein mitään agendaa.

Mutta nämä olivat joitain vuosia sitten ja kaiken kuulemani mukaan tekeminen on parantunut merkittävästi. Olen nyt poliittisen ohjelman työryhmässä, jolla on kaksi työntekijää tukenaan ja tehokkaat puheenjohtajat. Homma rullailee mukavasti.

Suosittelen varauksetta hakemista, jos työryhmän aihe kiinnostaa yhtään.

1 Like

Tosi arvokasta kuulla teidän kommentteja! Nyt alkaa toinen kausi, kun työryhmillä on myös puoluetoimistolta tukiresursseja (allekirjoittanut sekä @Nonissimo ). Toivon mukaan @jannepeltola kaltaisia kokemuksia agendattomista työryhmistä ei enää tule :slight_smile:

Hienoa, että järkkäätte infon, tuun mielelläni mukaan!

2010-2011 olin mukana Kasvin vetämässä tietoyhteiskuntaryhmässä, joka teki silloin tietoyhteiskuntaohjelman. Silloin olin toiminnassa uusi ja mukana enemmän ’ihmettelemässä’ sitä syvää asiaosaamista, mitä ryhmästä löytyi. Oma kontribuutioni silloin liittyi avoimen datan asioihin.

Jatkoin jossain myöhemmässä tietoyhteiskuntaryhmässä (ehkä jopa samassa, kuin @jannepeltola), jolla ei ollut ohjelmamandaattia, kyseinen ryhmä ei koskaan tavannut, eikä tehnyt mitään, jäi aika nuiva maku.

Viimekaudella hakeuduin pj:ksi tietopolitiikkaryhmään, meillä oli mahtava porukka, hyvä tekemisen meininki ja ohjelmantekomandaatti. Ohjelmasta tuli hyvä ja kokemus sytytti laajemminkin Vihreiden ohjelmatyöhön. Puheenjohtajan tehtävä on toki kohtuullisen raskas ja vaatii sitoutumista, mutta myös palkitseva ja siinä oppi myös puolueen toiminnasta paljon. Tälle kaudelle tehty uusistus kahdesta tasa-arvoisesta puheenjohtajasta on mielestäni hyvä uudistus.

Minäkin suosittelen lämpimästi hakeutumaan ryhmiin jos kiinnostaa, mutta lisäksi rohkaisen myös puheenjohtajahakuun! Jos joku kaipaa sparrailua pj-rooliin, niin minuun saa olla yhteydessä.

Olen ollut vuosien mittaan ties kuinka monessa vihreässä työryhmässä, en edes muista missä kaikissa. Viimeiset kaksi vuotta olen vetänyt puolueen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyöryhmää. Lisäksi olen ollut ohjelmatyössä siinä viimeisessä vaiheessa, puoluevaltuuskunnassa ja -kokouksessa iltatyöryhmissä ja hyväksymässä ohjelmia. Ohjelmatyö on todella innostavaa ja opettavaista, mielestäni se on puoluetoiminnan parasta antia. On se tietysti välillä myös repivää: muistan joskus vuosia sitten seuranneeni yhden työryhmän puheenjohtajan burnoutia, koska ohjelman sisältöön kohdistui kentältä niin paljon paineita.

Oma työryhmäni ei ole tehnyt ohjelmaa, vaan kommentoinut kaikkia ohjelmia ja ottanut kantaa puolueen työhön. Se on asiantuntijatyöryhmä. Ryhmän toiminta on ollut jonkin verran riippuvainen toisten työryhmien yhteistyökyvystä - ja tietysti omasta aktiivisuudestani. Minun on pitänyt tehdä töitä, että muut työryhmät muistavat ottaa meihin yhteyttä. Tämä on viime vuosina parantunut, kun työryhmien puheenjohtajille on rakennettu systemaattista yhteistyötä. Tällaisen työryhmän puheenjohtajana toivoisin, että minulla voisi olla tiiviimpi yhteys puoluetoimistoon, että tietäisin mitä tapahtuu ja onko jotain missä työryhmäni voisi auttaa. Kirjoitan tämän ymmärtäen, että kaikilla on muutakin tekemistä kuin keskustella tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyöryhmän puheenjohtajan kanssa. Tämäkin on kehittynyt, minusta on ihanaa että @Nonissimo välillä kysyy mitä mun työryhmälle kuuluu.

Olen kokenut työryhmän puheenjohtajana jatkuvaa riittämättömyyttä, koska teen sitä vapaaehtoistyönä. Silti olen sitä mieltä, että tämä on mielekkäimpiä ja kivoimpia harrastuksia, joita voin kuvitella. Olen yrittänyt jakaa vastuuta, se on onnistunut vaihtelevasti. On ollut tärkeää käyttää sellaisia työtapoja, jotka sopivat parhaiten juuri tämän työryhmän jäsenille. Kahden puheenjohtajan malli voisi toimia, minulla on siitä ihan hyviä kokemuksia muissa tehtävissä.

3 Likes

Kirjoittelin muistinvaraisesti tällaisen hieman pidemmän reflektion siitä miten kaikkea teimme tietopolitiikkaryhmässä 2019-2021. Kaikkea en muista ja osan asioista varmasti muistan jotenkin väärin. Ehkä tämä silti voi toimia inspiraationa tai pelotteena nyt aloittaville työryhmien vetäjille: Kokemuksia työryhmän vetämisestä - Google Docs

Alla aiheittain (linkit johtavat samaan dokkariin)

# 1. Sähköpostiesittäytymiset

# 2. Ryhmäläisten haastattelut

# 3 Työkalujen valinta

# 4 Handover edelliseltä työryhmältä

# 5. Hajautettu järjestäytymiskokous

# 6 Valkoisen paperin kammon yli blogiharjoituksella

# 7 Muiden puolueiden vastaavien ohjelmien analyysi

# 8 Tammikuun livetapaaminen (oli ennen koronaa)

# 9 Muiden työryhmien seurantavastuut

# 10 Viikkokirje

# 11 Vierailut ja asiantuntijakuulemiset (mukaanlukien yksi puolueen työryhmä)

# 12 Webinaari

# 13 Temaattiset pienryhmät ja kirjoitussprintit

# 14 Valtun lähetekeskustelu

# 15 Intensiivivaihe ja viikkopuhelut

# 16 Ulkopuoliset kommentaattorit

# 17 Pitkä versio julkiseen kommentointiin + julkaisuwebinaari

# 18 Joulukalenteri

# 19 Splittaus pidempään taustapaperiin ja lyhyempään ohjelmapaperiin

# 20 Paperin esittely, iltatyöryhmä ja hyväksyminen valtussa