Kehitysapu

Minua kiinnostaisi, mitä mieltä olette siitä, että monet ihmiset (minä mukaan lukien) haluaa jatkaa kehitysapua. Mutta jos jokainen maa on samanlainen hyvinvointivaltio kuin Suomi kuluisivat maapallon luonnonvarat hetkessä. Minua tämä häiritsee.

Nykymuotoinen kehitysapu vaikuttaa menevän kankkulan kaivoon:

Mutta jos rahat menevät hukkaan, niin sittenhän ei ainakaan ole pelkoa siitä, että kehittyvät maat sen turvin koskaan pääsisivät länsimaiseen elintasoon ja hyvinvointivaltioihin. Itse asiassa kehitysapu voi jopa heikentää näiden maiden mahdollisuuksia parantaa asemaansa, koska sillä tuetaan diktaattoreita ja paikallisia oligarkkeja.

Luonto kiittää tehottomuudesta, mutta ehkä voisimme keksiä tavan pitää köyhät maat köyhinä muutenkin kuin heittämällä rahaa nuotioon. :face_with_monocle:

Suora budjettituki pahasti korruptoituneelle maalle ei kuulosta järkevältä.

Joiden mielestä auttaminen pitää tehdä ‘tutkakatveessa’ — niin, ettei hallinto huomaa tai ei ainakaan pääse varastamaan tukea.

Hesarin jutussa tarkasteltiin vain suoraa budjettitukea. Mikä sen osuus lienee?

Kehitysavun pitäisi vahvistaa kansalaisyhteiskuntaa. Korruptoituneissa maissa hallitus on kehityksen pahin este.

Muna-kana-ongelma on, että kaikkein korruptoituneimmissa ja köyhimmissä maissa ei ole kansalaisyhteiskuntaa jota tukea. Ehkä tuki pitäisi kohdentaa toivottomien tapauksien sijaan jo hiukan vauraampiin maihin.