EU kansalaisia palveleva hakukone ja some-alusta

‘Tavallisista’ EU-kansalaisista harva käyttää muuta hakukonetta kuin Googlea. Kansalaiskeskusteluun käytetään pääasiassa Facebookia.

Kummankin algoritmit palvelevat ensisijaisesti maksavia asiakkaita, eivät ‘tavallisia’ EU-kansalaisia. Kummankaan tietosuojaan ei ole luottamista. Facebookia on käytetty kansalaisten harhaanjohtamiseen ja konfliktien lietsomiseen. Facebook ei edes teknisesti sovi kovin hyvin vakavaan kansalaiskeskusteluun.

Facebook ja Google ovat keskitettyjä palveluita ja yrityksinä käyttävät hyväkseen ja vahvistavat monopoliasemaansa, mihin ei poliittinen ohjaus ja valvonta pysty.

Siinä oma näkemykseni kärjistettynä.

Ymmärtääkseni on olemassa kansalaiskeskusteluun hyvin sopivia teknisiä ratkaisuja, jotka eivät edellytä keskitettyä monopolia, ei julkista eikä yksityistä.

Uusien palveluiden käyttöönoton ongelma on, että “kaikki ovat facebookissa” ja “mä en halua enää yhtään appia lisää mun kännykkään”.

Ilman kunnollista käyttäjien tarpeiden ja toiveiden selvittämistä, uusi palvelu ei menesty.
Kaikilla pitäisi olla kaikkeen kommunikaation yksi yhtenäinen selkeä käyttöliittymä. Tietysti jokaisella erikseen julkiset ja luottamukselliset keskustelukanavat.

Jonkun pitää maksaa uusien palveluiden kehitystyö ja ylläpito. Googlen ja Facebookin kehitystyö suuntautunee pääosin muualle kuin palvelemaan ‘tavallista’ EU-kansalaista, mutta siltä osin kuin niiden ja ‘tavallisten’ ihmisten edut ovat yhteneväisiä, ne investoivat ‘tavisten’ palveluihin.

Huonoja eivät kuitenkaan ole avoimen lähdekoodin ohjelmistotkaan. Niiden kehitystä rahoittavat yritykset, jotka eivät halua joutua monopolien armoille. Kannattaisiko avoimen lähdekoodin kehitystyöhön sijoittaa EU:n elvytysrahaa?

Kannattaisiko Eu:n elvytysrahalla tukea yhteisöjä ja julkishallintoa tilaamaan hakukonepalveluita ja kansalaiskeskusteluun sopivia some-palveluita eurooppalaisilta yrityksiltä? Eurooppalainen tietotekninen osaaminen ei kehity, ellei siihen investoida.

Onko tehty tai voisiko teettää perusteellisen selvityksen, miten irtautua Goolen ja Facebookin kaltaisista monopoleista? Samalla haravoida kiinnostuneita tahoja EU laajuisesti.

Ratkaisu ei liene ihan helppo eikä ilmainen. Muutos vaatii määrätietoista, pitkäjänteistä ja asiantuntevaa johtamista.

En tiedä, kuinka hyvin päättäjät tuntevat avoimen lähdekoodin kehitystyötä, tuloksia ja rahoitusta. Muutama satunnaisesti poimittu esimerkki yleisesti käytössä olevista tuotteista:

2 Likes

Kannattaa tutustua ainakin seuraaviin:

DuckDuckGo: yllättävän toimiva urkkimaton hakukone.

Tchap: Ranskan hallituksen iso Matrix-pohjainen keskusteluverkostoprojekti.

Mastodon: foliohattunörttien Twitter.

Infra on olemassa - käyttöönottoa estää lähinnä vanhojen palveluiden network effect -peräinen inertia.

1 Like

Tässä vielä edelliseen listaan lisäystä:

Searx, metahakukone, joka DDG:n kaltaisesti käyttää muiden hakukoneiden rajapintoja hakuun. Toisin kuin DDG:llä, Searxista on olemassa useita eri tarjoajia ja voit asetuksissa asettaa Searxin hakemaan useasta hakukoneesta

Matrix eli yllä mainitun ohjelman protokolla. Olemassa useita käyttäjille tarkoitettuja ohjelmia sekä palvelinpuolen ohjelmia.

Friendica eli hajautettu sosiaalisen median verkosto. Vähemmän suosittu kuin Mastodon, mutta pystyy kommunikoimaan useamman verkoston kanssa, joihin kuuluu myös Mastodon.

3 Likes

Vaihdoin DuckDuckGo:n oletushakukoneeksi. Joskus olen sitä kokeillut, mutta hölmösti kuvittelin, että koska google on niin iso, sieltä löytyy enemmän tietoa. :roll_eyes:

Perustin tilin mastodon:iin: @heikkivalisuo@mastodontti.fi

Tchap on hyvä esimerkki siitä, että jotkut ovat tosissaan avoimen lähdekoodin kanssa ja pyrkivät tosissaan eroon vieraan mantereen monopoleista.

Friendican saattaisin onnistua asentamaan omalle serverille kohtuuvaivalla ja ilman lisäkustannuksia. Työjonossa.

Eipä sillä tuotantokäyttöä minulle olisi, mutta voisin demota.

Onhan se DDG yhä reilusti Googlea huonompi hakutulosten kanssa, mutta ainahan sitä voi sitten tukihakea Googlella tarvittaessa.

Mutta onpahan vaihtoehto jota ei (kauheasti) hävetä suositella, toisin kuin monet muut.

Mulla on kännykässä ddg oletushalukoneena. Nykyisin toimii ihan hyvin, pienen totuttelun jälkeen.

Mastodonttiin loin tilin, mutta en ihan ole päässyt sen toiminta-ajatukseen sisään, ja siksi vähäisellä käytöllä.

Mä luulen, että Facebook alkaa nyt hiipua todenteolla. Niin moni aiemmin täysin sen lumoissa ollut kaveri on alkanut pohtia sen mielekkyyttä. Ihmisiä tuntuu erityisesti ärsyttävän yhteisönormikäytännöt, jotka on ihan mitä sattuu. Viime aikaiset paljastukset eivät myöskään yllätä. Itse olen siellä enää yhden tietyn ryhmän takia.

Joissain hauissa ei millään meinää tulla järkeviä hakutuloksia DDG:llä. Silloin täytyy tosiaan tehdä tukihaku Googlella. Mulla on sellainen mielikuva että ne kovin paikalliset haut on huonoimpia.

Mielenkiintoisia vaihtoehtoja linkattu. Täytyy tutustua.

1 Like