Etätyön ulkomailla oltava mahdollista

Sain tietooni, että suuressa osa työpaikkoja ei ole luvallista ja mahdollista tehdä etätyötä ulkomailta. Syinä ovat kuulemma vakuutukset ja työterveys.

Mielestäni etätyön pitäisi olla mahdollista EU:n alueelle työvoiman vapaan liikkumisen nimissä. En käsitä miksen voisi tehdä töitä Tuhkolmassa tai Tallinnassa. Niistähän pääsee ketterästi työpaikalla kokoukseenkin tarvittaessa.

Vihreiden olisi syytä edistää etätyön tekemistä paikkariippumattomasti EU:n alueella.

Itse olen tehnyt etätöitä Suomeen Kataloniasta 2016 ja Suomesta Ruotsiin 2020-2021. Sujui hyvin.

5 Likes

Käsittääkseni ongelman ydin on, että työhön liittyvä lainsäädäntö ja verotus ovat voimassa siitä paikasta riippuen, mistä vakituisesti fyysisesti tekee työtä. Asetelma kieltämättä tekee etätyöllistämisestä jo EU:n sisällä hankalaa. Olisi paikallaan löytää tähän kestävä ratkaisu edes EU:n sisällä. Veikkaan, että jos asia olisi suoraviivaista ratkaista, se olisi ratkaistu jo.

Jos on lomamatkalla, kaikki on selvää. Matkavakuutus ja EU-kortti kattavat terveysasiat.

Sama juttu työmatkalla: edellisten lisäksi työnantajan vakuutus korvaa ja turvaa. Töitä saa tehdä.

Olisiko semmoinen mahdollista, että etätöitä saisi tehdä 3 kuukautta vapaasti ja että sen aikana verot maksettaisiin maahan, johon ne läsnätyössäkin maksettiin.

Tämän ei uskoisi olevan ylivertaisen vaikeata toteuttaa.

Ps. Just näin itse tein töitä Kataloniasta Suomeen: palkka ja verot kuten aiemminkin, matkavakuutus ja EU-kortti turvana 3kk ajan. En ymmärrä mikä tässä oli ongelmana. Tai ei siinä mitään ollut, kun ei ongelmia hakemalla haettu.

1 Like

Tuota, nyt minulla pääsi pieni naurahdus. Luulen että idea ei ole siinä kuinka vaikea on maksaa Suomeen verot vaan kuinka vaikea olisi päästä eroon Suomen verotusoikeudesta. Suomalaisesta verotuksesta luopumisen myötä häviää myös suomalainen sairaanhoito-, työttömyysturva, äitiysrahat, isäinvapaat, neuvolat jne.

Minulla on pientä kokemusta tuosta etätyöskentelystä joidenkin vuosien ajalta, ja ihan noin helposti ei pääse oikein Suomen verotusoikeudesta. Sitten kun on kolme vuotta asunut päätoimisesti ulkomailla ja tehnyt veroilmoitukset molempiin maihin voi anoa verottajalta vapautusta.

Mutta tosiaan mitään ei tarvitse tehdä jos jatkaa Suomeen verojen maksamista. Muutaman vuoden välein tekee vaan ilmoituksen Kelalle että joo, työnantaja on edelleen Suomessa, ja kyllä, maksan edelleen palkasta normaalit verot Suomeen, ja kaikki menee kuin tanssi.

Tämä on hyvä, siis mielenkiintoinen. Eli monessa tapauksessa yritykset eivät ole sallineet tai eivät ole selvittäneet mahdollisuutta ulkomailta vakituiseen työskentelyyn. Kautta aikojenhan yrityksillä on ollut monilla paikkakunnilla toimistoja, eikä välttämättä omaa yritysta joka maassa. Hassua sinänsä, voisi kuvitella että tässä olisi kova markkinarako uusien työntekijöiden saamiseen.

Ymmärrän hyvin että pelkona on tietysti onnettomuudet, vakoilu, ja väärinkäytökset.

Luulen että tulevaisuudessa mennään tässä asiassa samaan suuntaan kuin sukupuolenkin kanssa, että tästä tulee henkilökohtainen asia mikä ei kuulu työnantajille sen enempää kuin äidinkieli tai ikä.

Miten lainsäädäntöä voisi päivittää että työnantajilla ei ole mahdollisuutta vaatia työskentelyä tietyssä maassa mutta ei läsnä toimistolla?

Yksi syistä on ymmärtääkseni myös verotus: yritykselle muodostuu velvoitteita, jos sen voidaan tulkita toimivan tietyssä maassa. Velvoite voi laueta, jos työntekijä tekee töitä ko. maassa tietyn ajan, vaikka yrityksellä ei olisikaan tässä maassa mitään pysyvää liiketoimintaa.
(Edit: verotusta olikin jo näköjään sivuttu)

Just tämä velvoitteiden syntyminen olisi sitten estettävä.

1 Like

Tähän oli joku EU remote work tax location juttu vireillä, en nyt onnistunut keksimään oikeita hakusanaloitsuja, millä olisin saanut kiinni, mutta tällainen tarttui haaviin:

Kaikenkaikkiaan erittäin kannatettava idea ja tällä voisi yrittää osaajapulaskin lievittää jos etätyö muualta Suomeen olisi helppoa.

3 Likes